نحوه تولید یک ویدئوی تبلیغاتی اثر بخش برای جمع آوری سرمایه

سرویس دلیوری غذای اوبر در حال گسترش جهانی
اکتبر 8, 2016
نکات فراگرفته شده از مربیگری استارت آپ ها در بهترین شتاب دهنده ها
نکات فراگرفته شده از مربیگری استارت آپ ها در بهترین شتاب دهنده ها
مارس 8, 2017

 

 

تامین سرمایه عمومی (گروهی) یکی از موثرترین روش ها برای دریافت سرمایه مورد نیاز در پروژه های استارت آپ و راه اندازی کسب و کار جدید می باشد. سایت های محبوبت تامین سرمایه عمومی همچون کیک استارتر kickstarter و ایندیگوگو به کارآفرینان کمک نموده تا سرمایه مورد نیاز را از طریق اعطای مبالغ مالی به کسب و کارهای در دست تاسیس گردآوری نمایند.

بر اساس گزارشات کیک استارتر با تامین مالی گروهی از جانب ۱۱۲ میلیون نفر به راه اندازی ۱۱۷ هزار کسب و کار نوپا کمک نموده است. این پلتفرم ها ماهیانه پذیرای هزاران درخواست از جانب کمپین راه اندازی کسب و کار نوپا بوده ، هر کمپین برای تامین مالی از جانب کاربران رقابت نموده ، لذا چگونه می توان کمپین را در جایگاهی برتر قرار داده تا در رقابت با سایر کمپین ها به موفقیت رسیده ؟

قدرت محتوی ویدئویی

بر اساس آمار موجود در وب سایت کیک استارتر ، ۳۳ % کمپین ها با موفقیت مورد تامین مالی قرار داشته و در عین حال فاقد تبلیغات مبتنی بر محتوی ویدئویی بوده ، با این وجود در صورتی که ویدئوی تبلیغاتی به کمپین اضافه شود درصد موفقیت به ۶۶ % رسیده ، لذا نرخ موفقیت در سطح قابل قبول ۵۰ % قرار گرفته

آمار ایندیگوگو راجع به استفاده از محتوی ویدئویی نیز بیانگر نتایجی مشابه بوده ، کمپین هایی که حاوی ویدئوهای توصیفی (تبلیغی) بوده از نظر مبالغ مالی گردآوری شده در سطح عمومی ۱۱۴ % بالاتر از کمپین های فاقد ویدئوهای تبلیغاتی قرار گرفته اند. این داده ها فاقد هر گونه غافلگیری و تعجب بوده چرا که منافع محتوی ویدئویی در حیطه های بازاریابی و ترفیع بخوبی اثبات شده و برخی از مزایای کمی قابل اشاره عبارتند از :

  • ویدئوها قادر به انتقال حجم عظیمی از اطلاعات در بازه زمانی محدود می باشند
  • ۹۲ % مشتریان مبادلات تجاری دوسویه (B2B) به تماشای ویدئوها می پردازند
  • افزودن ویدئو نرخ تبدیل را تا ۸۰ % افزایش داده
  • ویدئوهای تبلیغاتی ۳۰ ثانیه ای دارای نرخ تکمیل بالا (۸۸٫۳ %) می باشند
  • ۸۱ % مدیران اجرایی از ویدئوها به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی آنلاین خویش استفاده می نمایند

یک کمپین تامین سرمایه گروهی لزوما تلاشی برای جلب سرمایه گذاران بالقوه و جلب رضایت آن ها برای دریافت سرمایه های گران بهای آنان در کسب و کار مد نظر در مقایسه با رقبا بوده ، پیام های ویدئویی از اثربخشی بالایی برخوردار بوده چرا که از صدا و تصویر برای انتقال محتوی به شیوه ای مناسب و ارتباط احساسی با مخاطب در بازه زمانی محدود استفاده می نمایند.

با این وجود تمامی ویدئوها از اثربخشی لازم برخوردار نبوده ، جلب توجه مخاطب ضروری بوده تا وی کل ویدئو را تماشا نموده ، یک پیام ویدئویی ضمن جذابیت بصری پیام تجاری را به بهترین نحو منتقل نموده ، تبلیغات ویدئویی از ارزش کافی برخوردار بوده تا ضمن تایید در کمپین های جذب سرمایه گروهی از پتانسیل گسترش ویروسی برخوردار باشند. ویدئوهای جذب سرمایه گروهی منجر به تحریک مخاطب برای واکنش به درخواست های مطرح شده از جانب شما گردیده که همان سرمایه گذاری در پروژه تجاری در دست احداث می باشد.

در ادامه ۵ روش هوشمندانه برای خلق ویدئوی تبلیغاتی برای جلب سرمایه گذاری گروهی مطرح گردیده که تماشای آن توسط مخاطبان (سرمایه گذاران) را تضمین نموده :

۱- تعیین استراتژی برند و جایگاه محصول

در شروع کار باید از ایده اولیه راجع به ادراکات سرمایه گذاران از محصولات یا خدمات شرکت برخوردار باشید. سرمایه گذاران خواهان اطلاع از مسائل زیر بوده :

  • ماهیت کسب و کار جدید حول چه محوری قرار داشته ؟
  • کاربران نهایی چه کسانی بوده ؟
  • چگونه می توان به نیازهای بازار هدف پاسخ داده؟
  • عوامل متمایز کننده خدمات یا محصولات شامل چه مواردی بوده ؟
  • گزاره فروش منحصر به فرد شرکت نوپا چیست؟
  • به چه دلیلی بازار از این محصول استقبال نموده ؟
  • سرمایه گذاری در این کسب وکار نوپا چگونه قابل توجیه می باشد؟

پاسخ به این سوالات تعیین کننده برند تجاری و برنامه ریزی صورت گرفته برای تعیین جایگاه آن در بازار بوده ، برندینگ و استراتژی جاگیری ایده های لازم در ارتباط با جهت گیری شرکت را در اختیار مخاطبان (سرمایه گذاران) قرار می دهد. سرمایه گذاران بدون استراتژی تعریف برند شرکت نوپای شما را به مثابه کشتی بدون GPS تلقی نموده که به شکل کورکورانه در دریای آزاد سرگردان بوده و در معرض تهدید برخورد با توده های یخی در نواحی تاریک قرار گرفته

۲- روایت گری از برنامه های تجاری

روایت گری ابزاری قدرتمند برای انتقال پیام بوده ، روایت گری با برخی مزایای خاص همراه بوده اما ماهیت بنیادی آن هرگز قابل انکار نمی باشد : تمامی افراد از یک روایت مناسب قدردانی نموده و به تحسین آن می پردازند.

گام نخست تعیین هدف کسب و کار می باشد، به چه علت این ایده تجاری را پیگیری می نمایید؟ آیا تجارب پیشین شما را به اجرای عملیاتی ایده فعلی ترغیب نموده است؟ آیا توصیه ای عمیق و معنادار منجر به الهام بخشی به شما به منظور ادامه مسیر در این حوزه گردیده است؟

گام دوم مفهوم سازی بوده ، محتوی موجود را چگونه به مخاطب ارائه می نمایید؟ یک روایت (خط سیر داستانی) مطلوب منجر به جلب نظر مخاطب شده و ذهن وی را عمیقا درگیر پیام مخفی موجود در ویدئو نموده ، در صورتی که از هیئت تحریریه و هنری برخوردار می باشید ، می توان در ابتدا پلان های مختلف کلیپ ویدئویی را روی کاغذ پیاده سازی نموده و سپس سیر داستان را از طریق ویدئو اجرا نمایید.

 

۳- ضرب آهنگ ویدئو را تنظیم نمایید

ضرب آهنگ ویدئو عملاً حالت یا سطح احساسی ست که در پی استخراج آن از مخاطب می باشید. آیا محتوی به شیوه ای سرگرم کننده یا جدی و رسمی بیان می شود؟ آیا بدنبال پاسخی دلگرم کننده بوده یا غلبه و الهام بخشی را در اولویت قرار داده اید؟ ضرب آهنگ ویدئو به نوع محصول یا خدمت پیشنهادی بستگی داشته و عموما واکنش دلخواه را بدنبال داشته ، در عین حال حفظ صداقت و صمیمیت ضروری می باشد. افزودن تولید کننده محتوی به تیم خلاقیت شرکت یکی از گزینه های قابل پیگیری بوده ، وی به  تولید پیش نویس برخی سناریوهای فرضی پرداخته، این سناریوهای فرضی را با دوستان، خانواده و همکاران خود به اشتراک گذاشته تا مطلوب ترین گزینه از دید آن ها را شناسایی نمایید (با بیشترین بازخورد مثبت)

۴- تاثیرگذاری در ۳۰ ثانیه نخست

بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ بوسیله مایکروسافت انجام گرفته است، زمان توجه افراد به موضوعات پیش رو ۸ ثانیه بوده که یک ثانیه کمتر از ماهی قرمز می باشد. این بدان معناست که انتقال پیام در ۳۰ ثانیه نخست ویدئوی تبلیغاتی ضروری می باشد. همچنین آمار قبلی را نیز در نظر داشته باشید ، نرخ موفقیت ویدئوهای ۳۰ ثانیه ای ۸۸٫۳ % می باشد.

در حالت ایده آل گزاره ارزشی طی ۱۰ ثانیه اول کلیپ تبلیغاتی منتقل شده و در این زمان به این سوال پاسخ می دهید : به چه دلیلی مخاطب به موسس در تحقق اهداف تجاری خویش کمک می نماید؟ این مساله مهم ترین دلیل تمرکز روی گزاره پیشنهادی برندینگ قبل از هر کار دیگری بوده ، گزاره برندینگ حاوی تمامی اطلاعات مورد نیاز مخاطب نسبت به کسب و کار پیش رو بوده ، در صورتی که مخاطب قادر به تایید ارزشمندی ویدئو برای ادامه مشاهده آن نبوده بی شک مخاطبان کلیپ تبلیغاتی را از دست می دهید. برای موثر بودن ویدئو زمان آن را کمتر از ۲ دقیقه در نظر گرفته ، در ۳۰ ثانیه نخست پیام را به شکل واضح و رسا بیان نموده و در ۹۰ ثانیه پایانی سرمایه گذار را کنترل کرده و وی را در کمال آرامش با سازوکار شرکت آشنا نمایید

۵- خودتان باشید

این مقوله یگانه توصیه ی مهم و اساسی بوده که پلتفرم های جذب سرمایه گروهی، سرمایه گذاران مخاطره آمیز و سرمایه گذاران آینده نگر به شما بیان نموده ، هنگامی که آن ها روی کسب و کاری سرمایه گذاری نموده کمتر بر ایده تمرکز نموده و تاکید اصلی خویش را روی شخصیت تجاری آن قرار می دهند. تا اینجای کار به وفور راجع به ارزش تعریف هدف کسب و کار بحث نموده ایم، از میان عوامل ۵ گانه (۵ W) هدف متناظر با چرایی راه اندازی کسب و کار می باشد.

در صورتی که هدف با دقت تمام بیان گردد ، مخاطبان با پاسخ یکی از مهم ترین سوالات پیش روی خود آشنا شده ، مهم ترین نکته ای که به حساسیت هیجانی مرتبط می باشد سوال زیر بوده : شما چه کسی می باشید؟ در پایان مخاطبان خواهان آشنایی با شما ، شخصیت شما و انگیزه های شما برای تبدیل این ایده به کالایی تجاری می باشند.ایده بازاریابی هدفمند نخستین بار بوسیله روانشناس برنده جایزه نوبل دنیل کاهنمن مطرح گردیده که مصرف کنندگان را عمدتا متمرکز بر ماهیت شرکت و نه محصولات آن تلقی نموده است.

فارغ از اینکه فیلم برداری از کلیپ تبلیغاتی به وسیله تیم حرفه ای یا گوشی تلفن همراه و با کمک دوستان انجام گرفته ، در هیچ حالتی نباید از مهم ترین عنصر ویدئویی غافل شویم که آن همان ماهیت شرکت و خط مشی آن می باشد. یک ویدئوی تبلیغاتی برای کمپین گردآوری سرمایه گذاری گروهی صرفا به آمار و ارقام تولیدی محدود نشده ، تولید ویدئویی موثر و کارآمد لزوما نیازمند تجهیزات گران قیمت نبوده ، دریافت پشتیبانی سرمایه گذاران گروهی نتیجه اجرای یک کمپین بازاریابی و ترفیع موفقیت آمیز بوده ، محتوی در کانون تمامی کمپین های بازاریابی قرار داشته

حتی وجود بسترهای ویدئویی مختلف نقش محتوی را همچنان در اولویت قرار داده ، در صورتی که خواهان جلب توجه جدی از جانب سرمایه گذاران آینده نگر یا اهدا کنندگان کمک مالی می باشید ، می بایست زمان و منابع بیشتری را صرف تنظیم دقیق پیام تهیه شده نمایید، در صورت موفقیت مبالغ اهدایی به شدت افزایش یافته و همین مساله شانس تاسیس کسب و کار نوپا را افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *