وقت آن نرسیده مدیر کسب و کار خود شوید؟!؟!؟

چرا هوش هیجانی برای رهبران کسب و کار مهم است؟
چرا هوش هیجانی برای رهبران کسب و کار مهم است؟
مارس 11, 2017
استیو جابز میگوید موفقیت های زندگیش را مدیون تنها یک جمله است که در۱۷ سال از روزنامه خواند!!
استیو جابز میگوید موفقیت های زندگیش را مدیون تنها یک جمله است که در۱۷ سال از روزنامه خواند!!
مارس 14, 2017

اگر در فکر آغاز کسب و کار خود هستیداحتمالا نمی دانید چگونه باید این کار را انجام دهید؟ یا مردد هستید که آیا این کار را انجام دهم یا خیر. در این مقاله می خواهم شما را با تجربه خود در این زمینه آشنا کنم.

همچنین آنچه در این مقاله می خوانید تمام جزئیات کار را به شما نخواهد گفت چون هر پروژه ای فوت و فن خود را دارد. اما سعی دارم مراحل بنیادی برای به ثمر رساندن یک پروژه موفق را با شما در میان بگذارم.

آیا کارمندی هستید که از به خطر انداختن شغل خود می ترسید؟

من کسانی را دیده ام که در فکر راه انداختن کسب و کار  خود هستند ولی نمی دانند از کجا شروع کنند آنها از خطر کردن می ترسند. از اینکه درآمد ثابت خود را از دست بدهند می ترسند. من این دوره از زندگی را با زمانی که ما می خواهیم مستقل شویم و از خانواده خود جدا می شویم مقایسه می کنم. در این زمان دیگر پشتیبانی و پول والدین خبری نیست و باید خود مخارج خود را تامین می کردیم. این کار برای بعضی افراد ساده و برای بعضی سخت به نظر می رسید. طبیعی است کسانی که باور داشتند می توانند از پس هزینه های زندگی خود برآیند موفق تر بودند و کسانی که چنین باوری نداشتند مدت بیشتری به پدر و مادر خود وابسته بودند. ولی همین افراد هم بالاخره روزی احساس کردند که باید مستقل شوند و روی پای خود بایستند.

ولی فقط شما بودید که متوجه شدید و آن روز و آن لحظه را دریافتید زمانی که احساس استقلال بر ترس و دیگر احساسات شما غلبه کرد. نکته مهم در اینجا درک این موضوع است که فرایند استقلال شغلی هم چنین وضعیتی دارد شاید در ابتدا به اندازه درآمد ثابت کارمندی پول بدست نیاورید همانطور که وقتی از والدین مستقل می شوید و شروع به کار کردن می کنید ممکن است پول کافی بدست نیاورید تا تمام هزینه های شما را پوشش دهد. ولی کم کم وضعیت شما بهتر می شود لوازم زندگی مورد نیاز خود را به مرور تهیه می کنید پس اندازی هم خواهید داشت. این بهبود هنگامی که کسب و کار خود را راه می اندازید هم وجود دارد و هر چه بیشتر تلاش کنید بیشتر بدست می آورید. وقتی چنین تصمیمی می گیرید باید ریسک های خارجی و خود را بررسی کنید. یا به عبارت دیگر باید ضعف ها و نقاط قوت را مشخص کنید. همچنین باید برای کسب و کاری که قرار است شروع کنید یک برنامه و نقشه ترسیم کنید تا بدانید بهترین زمان برای اینکه شغل خود را رها کنید و وارد کسب و کار جدید شوید چه زمانی است. وقتی در شرایط بدی شغل خود را رها می کنید این فرایند بسیار ترسناک می شود و در حالی که احتمالا حداقل درآمد لازم را ندارید ممکن است همه رویاهای خود را برباد رفته ببینید و به سراغ کار دیگری بروید. بنابراین هیچگاه چنین کاری نکنید چون تجربه تلخی که به جا خواهد گذاشت سبب می شود دیگر حتی فکرش را هم نکنید که برای خود کسب و کاری راه بیندازید.

برای اینکه کسب و کار جدیدی راه بیندازم به چه نیاز دارم؟

به عنوان یک طراح گرافیک مستقل و به شهادت داستان موفقیت افراد برجسته و تجربه خودم برای راه اندازی یک کسب و کار جدید عوامل مختلفی وجود دارد ولی یکی از آنها بیش از دیگران موثر است و آن چیزی نیست جز اعتماد به نفس (باور داشته باشید می توانید این کار را انجام دهید.) و وقتی می گویم باور داشته باشید می توانید این کار را انجام دهید، شما می دانید که می توانید این کار را انجام دهید و برای آن هم دلایل مختلف دارید. بعضی ها ممکن است به این حرف ها اعتقاد نداشته باشند و از همینجا خواندن این مقاله را متوقف کنند. ولی حقیقت این است که اعتماد به نفس قسمتی از یک فرمول ساده برای موفقیت است. این فرمول ساده و بنیادی به این شکل است.

شما (کسی که باور دارد) + ایده برای ایجاد کسب و کار + نقشه و مسیر تعیین شده + منابع + مشتریان = کسب و کار

خوب شاید از خود بپرسید یک ایده شغلی خوب چگونه است؟

شما چیزی را طراحی کرده اید که مدتی روی آن کار کرده اید یا ممکن است در کاری متخصص باشید و می دانید که می توانید دانش خود را بفروشید خوب این شروع خوبی است. فرقی نمی کند که بخواهید خدمات یا محصول خود را بفروشید هر پروژه ای که می خواهد باشد اگر کاری را که در آن مهارت زیادی دارید انجام دهید با کمترین تلاش بیشترین نتیجه را بدست می آورید. آیا تاکنون پیش نیامده است که از کاری لذت برده باشید؟ آیا تاکنون کسی به شما نگفته کا این کار را از همه بهتر انجام می دهید؟ خوب این می تواند یک انتخاب خوب برای کسب و کار شما باشد. اگر کاری را بسیار خوب انجام می دهید در آن مهارت دارید و از انجام آن لذت می برید آنگاه در برابر رقبای آینده خود در این زمینه یک برتری بسیار بزرگ دارید. این فرمول فوق را به شکل زیر ساده می کند.

شما (کسی که باور دارد) + کار که در آن مهارت دارید و از انجامش لذت می برید + نقشه و مسیر کاری + منابع + مشتریان = کسب و کار!

پیشنهاد من به شما این است که لیستی از کارهایی را که انجام آنها لذت می برید تهیه کنید و مراقب باشید و مطمئن شوید واقعا در این کار مهارت دارید، نه اینکه تصور شما این باشد. همانطور که قبلا هم گفتم این را می توانید از تعریف صادقانه (و نه تعارف) دوستان، همکاران، همکلاسی ها، خانواده و مشتریان از کار خود دریابید.

کدام ایده بهترین ایده است؟

آیا ایده ای که غریزه به ما می گوید؟ نه این طور نیست. بله احتمالا جاهایی در راه اندازی کسب و کاری جدید استفاده از غریزه کمک می کند ولی هنگام انتخاب یک ایده خوب شغلی این کار به صلاح نیست. در انتخاب ایده و هدف باید به زمانی که برای راه اندازی و به ثمر رسیدن کسب و کار لازم است و منابع خود توجه داشته باشید آیا تا آن زمان می توانید روی پای خود بایستید. چه منابعی را اکنون در دست دارید و در آینده به چه منابعی احتیاج خواهید داشت. این منابع می تواند شامل:افراد، پول، لوازم و سخت افزار و … باشد.

آنچه باید به آن توجه داشته باشید ضعف ها و قوت های شماست. مهم نیست چقدر هدف شما بزرگ باشد اگر یکی از ضعف های شما کم طاقتی است کل این فرایند برایتان نا امید کننده خواهد بود. بیشتر مردم هنگام تصمیم گیری به این عوامل توجه نمیکنند. اما توجه به عوامل شخصیتی بسیار مهم است چون نقش مهمی در کل فرایند دارند. در حقیقت با ارزیابی خود خطرات را ارزیابی می کنید.

برای تصمیم گیری ریسک های خارجی هم باید در نظر گرفته شوند: این بدان معنا نیست که چون کار بزرگ و پر هزینه ای دارید و از ماشین آلات گرانقیمت استفاده می کنید ریسک بالایی هم گریبان گیر شما خواهد شد بلکه هر کدام از آنها درجه از ریسک را بیان می کنند که با توجه به دانش شما نسبت به آن موضوع ریسکش هم می تواند قابل کنترل باشد.  مدیریت ریسک کاری است که باید به صورت مداوم صورت گیرد حتی زمانیکه کسب و کار شما پا گرفته و پخته شود.

بنابراین پس از اینکه لیستی از از اهداف درست کردید برای هر هدف هم باید لیستی از خطرات و تهدید ها درست کنید. (شما در آینده این لیست را برای تنظیم برنامه کاری خود لازم خواهید داشت.) ممکن است بخواهید ریسک ها را با ریسک های محیطی، عوامل فردی، ریسک های اقتصادی، ریسک های سیاسی، ریسک های بین المللی و مانند آن دسته بندی کنید. و باید در هر مورد با دقت خطرات را بررسی نمایید تا چالش های مقابل خود را دریابید و برای آنها راه و چاره ای بیابید.

نقشه و برنامه کار و استراتژی حرفه ای چه هستند؟

اگر حتی برای تعطیلات خود برنامه ای نداشته باشید ممکن است نتوانید از تعطیلات خود لذت ببرید و چیزها آنگونه که می خواهید پیش نروند. برای آنکه آنچه می خواهید اتفاق بیفتد باید برای آنها یک تصویر ذهنی داشته باشید.

داشتن هدف و تعیین آن یکی از مهمترین مراحل هنگام شروع یک کسب و کار جدید است. و دلیل آن هم واضح است چون جهت حرکت و برنامه رسیدن به آن را تعیین می کند. هدف موتور ایجاد انگیزه و پاسخی مناسب به این سوال دشوار است: آیا اگر این کار را انجام دهم به من کمک میکند به هدف خود برسم؟ یک کسب و کار بدون هدف مانند یک کشتی بدون قطب نماست در سفر با این کشتی هیچگاه نخواهید فهمید که مقصد شما کجاست. هدف شما تا حد امکان باید واقع گرایانه و خاص باشد. هدف خود را با توجه به زمان، الویت ها، سود ها، موقعیت ها و فرصت ها تعیین کنید. دو هدف زیر را با هم مقایسه کنید:

۱- توزیع کننده اصلی کالای X در سیدنی در سال ۲۰۰۹ باشید و در سال ۲۰۱۲ توزیع کننده اصلی آن در استرالیا باشید. و به عنوان بهترین مارک شناخته شوید.

۲- کالای X را توزیع کنم و سود مناسبی بدست بیاورم. و نام تجاری داشته باشم که بیانگر کیفیت خوب باشد.

کدام یک از این دو اطلاعات بیشتری به شما می دهد؟ کدام هدف مرحله بعدی یا جابجایی را که باید شروع کنید نشان می دهد؟ به همین دلیل است که برای شروع هر پروژه ای در زندگی خود به یک هدف احتیاج دارید.

از طرفی یک نقشه کاری از فعالیت ها، استراتژی ها، ریسک ها، اطلاعات دستور العمل ها و ضرب العجل ها تشکیل شده است. که برای تعیین هر کدام از آنها به یک هدف واضح و روشن نیاز دارید.یک نقشه کاری خوب مشخص می کند که اکنون کجا هستید و فرصت ها و ریسک ها در فرایند رسیدن به هدف کدامند. راههای زیادی برای تکمیل و پخته شدن نقشه کاری وجود دارد بعضی از آنها پیچیده تر هستند ولی برای شروع شما به یک پرونده از اطلاعات نیاز دارید. آنگاه الگو های زیادی برای برنامه کاری خواهید یافت.

به طور خلاصه یک برنامه و نقشه کاری دست نوشته ای است که ساختار کسب و کار ایده آل شما را همراه با منابع و ریسک های آن ترسیم می کند. برنامه دید گسترده تری به شما می دهد و مشخص می کند که چه باید بکنید و چگونه باید آنرا انجام دهید.

طبق فرمول زیر که قبلاً به صورت ساده تر آنرا بیان کردیم:

منابع + برنامه کاری استادانه + کاری که در آن مهارت دارید و از انجامش لذت می برید + شما (کسی که باور دارد) + مشتری = کسب و کار موفق!

منابع کسب و کار

در حالیکه برنامه کاری خود را تهیه می کنید باید به قسمتی حیاتی از پروژه خود توجه ویژه داشته باشید که به آن منابع می گویند. منابع در حقیقت ابزاری هستند که برای به حقیقت پیوستن رویای حرفه ای خود به آن نیاز دارید. منابع شما می تواند ماشین آلات صنعتی برای تولید محصول، انبار برای ذخیره کالا، افرادی برای گرداندن کسب و کار شما، نرم افزار ها و سخت افزار هایی که برای کار روزمره به آنها نیاز دارید و از آنها استفاده خواهید کرد. شما می توانید لیستی بی پایان از منابع تهیه کنید که این لیست از پروژه ای به پروژه دیگر متفاوت است.  ولی این لیست در یک کلمه می تواند خلاصه شود: پول

اگر می خواهید پول در بیاورید باید پول خرج کنید. برای اینکه فرمول کسب و کار موفق را کامل کنید باید مطمئن شوید که برای خود ابزار مناسب انتخاب کرده اید و آنرا در اختیار دارید. همه منابعی که لازم دارید لیست کنید (حتی اگر این منابع هم اکنون در اختیار شما هستند از آنها یادداشت برداری کنید.) و درکنار هر کدام از منابع مورد نیاز خود هزینه و زمان استفاده آنرا بنویسید. حال باید لیست منابع خود را الویت بندی کنید بسیار دقت کنید اکنون در مرحله ای مهم قرار دارید. برای این منظور آنها را به سه دسته حیاتی، مورد نیاز و اگر باشد بهتر است تقسیم کنید. این کار از آنچه احتیاج خواهید داشت و هزینه ها و زمان تهیه آنها به شما درک بهتری خواهد داد. همچنین با تهیه این لیست و الویت بندی آن می فهمید چه زمانی بهترین موقع برای کناره گیری از شغل فعلی است. یا اگر احتیاج به وام داشتید کمترین مقدار وام مورد نیاز را به راحتی می توانید تعیین کنید. و ضرب العجل خود برای اتمام پروژه را هم تعیین خواهید کرد. اگر برنامه کاری خود را تعیین کرده باشید و از میزان ریسک آن درک درستی داشته باشید و منابع مناسب را فراهم کرده باشید حال زمان کار و پول در آوردن است و اینجاست که به مشتری احتیاج پیدا می کنید.

وقتی که برنامه و نقشه کسب و کار خود را تهیه می کردید باید بازار هدف خود را هم ترسیم  می کردید. باید بدانید مشتریان شما که هستند، چند سال سن دارند چه شخصیتی دارند و از این قبیل. شما بر اساس تحقیقات خود درباره بازار می توانید برای فروش خود تخمین بزنید.

تا این مرحله همه فکر های ناب فقط در ذهن شما بوده است و تا وقتی که به کسی درباره آن نگفته اید نمی توانید از آن بهره ای هم ببرید. به عبارت دیگر برای اینکه کالا یا خدمات خود را بفروشید باید به دنیا بگویید که شما وجود دارید و چه محصول و خدماتی ارائه می دهید چه توانایی هایی دارید. تبلیغ کنید تا سیستمی را که برای آن زحمت کشیده اید به کار بیندازید. بسته به ذات کسب و کار، استراتژی، بودجه و بازارتان باید در بازار های مختلف تبلیغ کنید. اما قبل از اینکه کسب و کار خود را از طریق تبلیغات رواج دهید باید یک نام تجاری مناسب انتخاب نمایید این نام تجاری بیانگر هویت کسب و کار شما خواهد بود و تصویری از سازمان شما در ذهن مشتریان تداعی خواهد کرد.

 تصویری مناسب از کسب و کار حود  ارائه دهید.

لوگو: برای این منظور لوگوی شما باید به شکلی باشد که مشتریان وقتی آنرا می بینند نام شما را از رقبایتان تشخیص دهند و همین طور به راحتی آنرا به خاطر بیاورند این لوگو می تواند توصیف کننده کار شما باشد.

سربرگ ها و کارت ویزیت: هنگام اطلاع رسانی، تبلیغات، شرکت در نمایشگاه ها، تبادلات کالا، نامه نگاری و … سر برگ ها و کارت ویزت ها بسیار رد و بدل می شوند. مطمئن باشید این کار به صورت حرفه ای انجام گرفته است. اگر به یک مشتری کارت ویزیت خود را بدهید و او از آن سر در نیاورد مشتری خود را از دست داده اید. بنابراین برای این کار بودجه ای مشخص نمایید و از افراد حرفه ای استفاده کنید به خاطر داشته باشید لوگوی شرکت شما یکبار طراحی می شود و برای همیشه با شماست. بعضی افراد زمان زیادی صرف طراحی لوگو می گذارند که خود آنرا طراحی نمایند ولی اگر شما این زمان را روی بهینه سازی کسب و کار خود و بازار یابی آن صرف نمایید و طراحی لوگو را به افراد حرفه ای بسپارید و در عین حال خود به طراح بفهمانید که لوگویی متمایز ساده و به یاد ماندنی می خواهید مطمئن باشید چند صد برابر هزینه طراحی را بدست خواهید آورد.

کاتالوگ ها و بروشور ها: مطمئن شوید که یک کاتالوگ حرفه ای دارید تا محصولات و خدمات شما را به خوبی ارائه کند. این می تواند یک کاتالوگ چند صفحه ای باشد که برای مشتریان خود ارسال می کنید. یا یک آگهی تک صفحه ای یا یک کارت پوستال باشد. مخصوصاً اگر کسب و کار شما فصلی است داشتن کاتالوگ ها مناسب از واجبات است تا قابلیت ها خود را به مشتریان یادآوری کنید.

تابلو های تبلیغاتی: این روش تا حدودی پر هزینه است ولی برای مناسبت های تجاری مانند نمایشگاه ها به آنها نیاز خواهید داشت این تابلو ها باید به اندازه کافی جذابیت داشته باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد به طوریکه ببیننده را به دیدن تابلوی تبلیغاتی شما  تشویق نماید.

عکاسی از محصولات: اگر کار شما فروش کالا یا خدمات است باید بتوانید آنرا به صورت تصویری به نمایش بگذارید و برای اینکه عکس های اثر گذاری داشه باشید باید از یک عکاس حرفه ای کمک بگیرید. البته مانند طراحی لوگو اگر اگر خودتان از محصول عکاسی نمایید هم ارزانتر و هم هیجان انگیزتر است ولی چرا می خواهید همه تبلیغات خود را به خطر بیندازید؟ اگر یک عکاس حرفه ای نباشید نقص کالای خود را در تصویر برجسته می کنید و نخواهید توانست جذابیت لازم را در تصاویر ایجاد کنید و روشن است که برای مشتریان هم جالب نخواهد بود. به خاطر داشته باشید که یک تصویر می تواند بیش از هزار کلمه صحبت کند!

طراحی وب سایت: وب سایت رسمی یکی از روش های ارزان ولی موثر است تا مشتریان جدید پیدا کنید، مشتریان قبلی را دوباره به سمت خود بکشانید، آخرین اطلاعات را در اختیار آنها قرار دهید و تصویری حرفه ای از کسب و کار خود ارائه دهید. با وب سایتی که به گونه ای مناسب و گویا طراحی شده باشد و پیدا کردن اطلاعات در آن ساده باشد تصویری حرفه ای از کسب و کار خود ارائه کرده اید. امروزه بسیاری از مشتریان حتی برای پیدا کردن آدرس و شماره تلفن شما از گوگل استفاده می کنند به خصوص اگر کالایی خاص را عرضه می کنید. هیچ جا مثل اینترنت جای مناسبی برای معرفی آن نیست. از ایمیل های مجانی استفاده نکنید مثلاً اگر نام شرکت شما Yadbegir است می توانید از ایمیلی مانند sales@yadbegir.com استفاده کنید و آنرا در کارت ویزیت خود هم ذکر کنید و به این ترتیب به نام تجاری شرکت خود هم وفادار خواهید بود. هیچگاه فکر نکنید ساختن یک وب سایت کاری مربوط به آینده است چون از زمانی که وب سایت شما آماده می شود تا زمانی که موتور های جستجوی اصلی وب سایت شما را در لیست خود اضافه نمایند و کاربران واقعی پیدا کنید ممکن است چند سال طول بکشد. در حالیکه ممکن است رقبای شما مدت ها قبل دست به کار شده و اکنون وب سایت مناسبی راه اندازی کرده باشند.

طراحی بسته بندی مناسب: اگر چه بیشتر مواقع بسته بندی یا جعبه محصولات از سطل آشغال سر در می آورد اما این بسته بندی نقش مهمی در تصمیم گیری مشتری برای خرید محصول شما دارد. هدف اصلی از بسته بندی حفاظت کالا است اما وقتی که قرار است برای بسته بندی خرج کنید بهتر نیست یک بسته بندی کارساز و با جلوه داشته باشید بنابراین به یک بسته بندی جذاب احتیاج خواهید داشت.

با انجام روش های بازار یابی فوق و ارائه کالا و خدمات با کیفیت مناسب کسب و کار شما از توصیه مثبت مشتریان برخوردار خواهد شد و این موثر ترین روش تبلیغات در دنیاست. بنابراین تا می توانید مشتریان خود را راضی نگه دارید و به آنها خدمت کنید آنها بهترین مبلغان برای شما هستند.

بهبود مستمر

وقتی که کسب و کار شما روی غلطک افتاد و شروع به کار کرد یک ماه اول چیزهای زیادی درباره محصولات، خدمات، نحوه اداره کسب و کار، بازار، مشتریان و… خواهید آموخت. حال شما اطلاعات جدیدی دارید که بعضی از تصورات قبلی شما را نقض می کنداز آنها استفاده کنید و لیست خود را درباره ریسک های و فرصت هایی که قبلاً نمی دیدید به روز رسانی کنید و در صورت لزوم برنامه کاری خود را با توجه به لیست جدید دوباره نویسی کنید. این برنامه بسیار با ارزش تر است چون اکنون کسی آنرا بهینه سازی کرده است که با تجربه تر است رسیدن موفقیت فقط با راه انداختن یک کار جدید بدست نمی آید بلکه اداره درست همراه با بهبود مستمر است که موفقیت را نصیب شما می کند. دنیای کسب و کار دنیای رقابت است و  حتی اگر در آغاز رقیبی نداشته باشید مطمئن باشید پس از مدتی رقبای زیادی پیدا خواهید کرد و اگر به بهبود، نوآوری و آینده نگری توجه نکنید به زودی دیگران از شما سبقت خواهند گرفت. نوآوری امری حیاتی و سوخت کسب و کار شما برای اداره آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *