۷ راز ارائه موفق محصول استارتاپی

نحوه کشف و پرورش استعداد
نحوه کشف و پرورش استعداد
مارس 8, 2017
۱۰ اصل برای موفقیت استارتاپ به وسیله شکست ها
۱۰ اصل برای موفقیت استارتاپ به وسیله شکست ها
مارس 11, 2017

تحت تأثیر قرار دادن مشتریانتان  تاثیر زیادی روی موفقیت استارتاپ شما خواهد گذاشت. در بیشتر مواقع، اگر حین تهیه‌ی ارائه، اهداف تیمتان و ارزش های محصول پیشنهادی شما مد نظرتان بوده باشد، احتمالا واکنش مشتریان شما به ارائه‌ی محصول شما مثبت خواهد بود.در اینجا ۷ ترفند خلاقانه‌ معرفی شده است که با اجرای آنها می‌توانید مشتریان  خود را حیرت زده کنید.

 

۱. از تشبیه استفاده کنید

استفاده از تشبیه به ترسیم تصاویر در ذهن مخاطب کمک می‌کند. تشبیه از تجارب گذشته برای معرفی ایده‌های جدید استفاده می‌کند. مثلا یک کارآفرین اینترنتی محصولات آنلاین را به قیچی، چاقو، دربازکن و سوهان‌ناخن تشبیه می‌کند و ایده‌ی خود را شبیه چاقوی ارتشی سوئیسی می‌داند که تمام ابزارهای بالا را با‌هم ترکیب کرده است.

نانسی دوآرته در مجله‌ی Harvard Business Review می‌گوید وقتی که تشبیه مناسب را برای ارائه خود یافتید، از دانش گذشته‌ی خود برای ایجاد ارتباط بین آنها استفاده کنید تا ایده‌ی خود را شفاف‌سازی کنید. هرچه این ایده برای خود شما شفاف‌تر باشد، ترسیم آن برای مخاطب آسان‌تر است.

۲. شوخ‌طبع باشید

فقط به این علت که این یک ارائه‌ی جدی است و تبعاتی برای شغل شما دارد نباید خشک و رسمی باشید. اندکی شوخ‌طبعی نه تنها از یکنواختی جلوگیری می‌کند، بلکه کاریزمای شما را نشان داده و مخاطب را برای شنیدن ادامه‌ی کلام ترغیب می‌کند.

از همه مهم‌تر، شوخ‌طبعی ارائه‌ی شما را تاثیرگذارتر می‌کند. به گفته‌ی میشل جایلن: «خندیدن باعث آزادسازی دوپامین در مغز می‌شود، دوپامین یک ماده‌ی شیمیایی است که در ایجاد احساس خوب در فرد نقش دارد، و مراکز یادگیری را در مغز فعال می‌کند».

۳. از موسیقی استفاده کنید

شاید فکر کنید این روش نتیجه‌ی معکوس دارد و با خود بگویید، سوای از نتیجه، آیا این کار حواس مخاطب را پرت نمی‌کند؟ رونالد‌ ای. برک (Ronald A. Berk) در پژوهش خود با عنوان «بررسی پاورپوینت: از ویژگی‌های پایه تا چندرسانه‌ای»، به این نتیجه رسید که پخش موسیقی در حین ارائه «سطح توجه را بالا می‌برد، حافظه را تقویت می‌کند، زمان یادگیری متمرکز و مهارت‌های تفکر را افزایش می‌دهد». اما به یاد داشته باشید که در سراسر ارائه نباید از موسیقی استفاده کرد، می‌توانید در مقدمه‌ی ارائه یا در حین بیان قسمت‌های کلیدی ارائه، از موسیقی استفاده کنید.این نمونه را میتوانید در ارائه های موفق استیو جابز ببینید.

۴. فعالیتی انجام دهید

گاهی یک کار ساده می‌تواند منظور شما را به مخاطب برساند. یک کار ساده مثل اینکه از مشتریانتان بخواهید  تا با ساتفاده از نمونه محصولی که از قبل در زیر صندلی آنها تعبیه شده کاری که میخواهید نمایش دهید را انجام دهند.. می‌توانید از مخاطبان خود آزمونی بگیرید و از آنها بخواهید  عملکرد محصول شما را حدس بزنند.

۵. درستی حرف خود را اثبات کنید

آمار قدرتمندترین راه برای اثبات منظور شما است. گرچه ممکن است این آمار به خوبی ارائه شوند اما از کاربرد بیش‌ازحد آنها خودداری کنید و به جای آن از شیوه‌ی دیگری برای اثبات کلام خود استفاده کنید. مثلا قابلیت‌های محصولتان  را نشان دهید مثلا در حین ارائه بر روی کاور ضدآب گوشی خود، آب بریزید.

۶. سوال بپرسید

مثل یک ایستگاه رادیویی شروع به حرف زدن نکنید و با طرح سوالاتی مربوط به دیدگاه و تجارب مشتریان و مخاطبان خود، آنها را به بحث وارد کنید. با این روش افراد فرصت پیدا می‌کنند درباره‌ی خود صحبت کنند و خودشان به اهمیت واقعی ارائه شما پی ببرند.

۷. تنها به استفاده از پاورپوینت اکتفا نکنید

پاورپوینت و اسلایدها را می‌توان به سادگی با استفاده از اندازه فونت و رنگی که نمایانگر تم یا طراحی سازمان شما هم هست، جذاب‌تر کرد. اما ابزارهای کاربردی دیگری نیز وجود دارد که ارائه‌ی شما را فراتر از نمایش استاندارد اسلایدها و پاورپوینت نشان می‌دهد.

مثلا از Powtoon برای ساخت ویدئوهای انیمیشن استفاده می‌شود که می‌توان در کنار پاورپوینت خود از آنها استفاده کرد. همچنین وبسایت Ease.ly هم در ساخت داده‌نما یا اینفوگرافی به شما کمک می‌کند. با Prezi هم می‌توانید سرعت و روند ارائه‌ی خود را بسته به واکنش و بازخورد مخاطبان تنظیم کنید.

در واقع با استفاده از ابزارهایی نظیر ویدئو می‌توانید درک، فهم، حافظه، و حتی یادگیری عمیق مخاطبان خود را افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *