دلایل شکست استارتاپ‌ها از زبان بنیان‌گذاران آن‌ها

توصیه های مرد 4 میلیارد دلاری برای راه اندازی کسب و کار
توصیه های مرد ۴ میلیارد دلاری برای راه اندازی کسب و کار
آوریل 3, 2017
بوم مدل کسب و کار چیست؟!؟ (قسمت دوم)
بوم مدل کسب و کار چیست؟!؟ (قسمت اول)
آوریل 6, 2017

به‌طور تخمینی از هر ۱۰ استارتاپ ۹ تای آن‌ها شکست می‌خورند. بعد از شکست استارتاپ‌ها معمولاً بنیان‌گذار یا بنیان‌گذاران آن‌ها دلایل این شکست را برای همگان اعلام می‌کند تا سایرین بتوانند از تجربیات آن‌ها استفاده کنند. این رسم به “پس‌ازمرگ‌نویسی استارتاپ‌ها” (Startups Post-mortems) معروف شده‌است. چندی پیش وبسایت CB Insights مجموعه‌ای از دلایل عمده‌ی شکست استارتاپ‌ها بر اساس بعدازمرگ‌نویسی‌های تعداد زیادی استارتاپ‌ منتشر کرد.

این گزارش نشان داد که دلیل شماره یک شکست استارتاپ‌ها، که توسط ۴۲% استارتاپ مورد تحقیق ذکر شده بود، عدم نیاز بازار به محصول آنها بود.

برجسته‌ترین مثال در این زمینه پدیده‌ی تلفن‌های همراه است. چون مردم در ابتدا آن‌را کالایی تازه و نوظهور می‌پنداشتند به آن توجه زیادی نشان ندادند. البته که به‌وضوح تلفن‌های همراه امروز دیگر یک پدیده و چیز جدیدی نیستند! استیو جابز زمانی گفته‌بود:

“بسیاری اوقات مردم نمی‌دانند چه چیزی را می‌خواهند تا وقتی که شما آن را به آن‌ها نشان دهید.”

مشکل اینجاست که برخی کارآفرین‌ها این نصیحت استیو جابز را بیش‌ازحد استفاده می‌کنند. در برابر هر شرکت ۱۹ میلیارد دلاری مثل Uber (یک شرکت خدمات حمل و نقل خصوصی)، انواع و اقسام محصولات بیهوده و بی‌معنی وجود دارند که هرگز از فاز اولیه کارآفرینی و کسب و کار فراتر نمی‌روند.

از روی همین آمار می‌توان به تمامی علاقمندان به کارآفرینی اعلام کرد که پیش از شروع کسب و کار خود مطمئن شوید که بازار و مشتریان هدف شما به محصولی که تولید می‌کنید نیاز دارند و شما قرار است یک نیاز واقعی از آن‌ها را برطرف کنید.

نگرانی‌های عملی‌تری نیز وجود دارد. بنیان‌گذاران در این تحقیق شرکت‌ کرده‌بودند همچنین فقدان سرمایه‌ی کافی یا اتمام نقدینگی (۲۹%)، تشکیل تیم اشتباه (۲۳%) و رقبای برتر (۱۹%) را به‌عنوان دلایل اصلی شکست ذکر کردند.

نتایج این خود-ارزیابی‌ها به‌صورت کلی با آنچه متخصصان و کارشناسان صنایع می‌گویند همخوانی دارد. پل گراهام، یکی از شرکای تجاری  Y Combinator(شتاب‌دهنده‌ی استارتاپی) معتقد است استارتاپ‌ها معمولاً به این دلیل از بین می‌روند که یا پول‌شان تمام می‌شود یا یکی از بنیان‌گذاران آن شرکت را ترک می‌کند.

استیو هوگن، مالک Tech-Rx (استارتاپ اینترنتی ارائه‌دهنده مشاوره برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران)، می‌گوید شرکت‌هایی که توسط یک نفر تأسیس شده‌اند و به بیان دیگر شریک ندارند، احتمال شکست بیشتری دارند. او نبود تقاضا برای محصول را علت دوم شکست استارتاپ‌ها می‌داند. استیو هوگن می‌گوید وجود شریک تجاری کمک می‌کند تا از بسیاری از دلایل دیگر شکست استارتاپ‌ها که در پایین نمودار ذکر شده جلوگیری به‌عمل بیاید.

هوگن می‌گوید تمام شدن نقدینگی باعث شکست استارتاپ نمی‌شود، بلکه تنها نشانه‌ای از یک مشکل دیگر است. به جز مواردی مثل “خرج کردن احمقانه” یا ناتوانی در جذب سرمایه، پول استارتاپ‌ها وقتی تمام می‌شود که مدیرعامل استارتاپ همه‌ی نشانه‌های دیگر شکست را نادیده گرفته باشد. او می‌گوید: “متاسفانه گاهی تمام شدن پول تنها نشانه‌‌ایست که یک رهبر کسب و کار می‌بیند.”

منبع: Fortune | ترجمه: روزآفرین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *