چگونه یک تیم خوب برای استارتاپ خود تشکیل دهیم؟

انتخاب لوگو یکی از مهمترین ها در استارتاپ شما!! راز لوگوی پرپیچ‌و‌خم کوکاکولا
انتخاب لوگو یکی از مهمترین ها در استارتاپ شما!! راز لوگوی پرپیچ‌و‌خم کوکاکولا
آوریل 12, 2017
۱۰ درس موفقیت از جف بزوس موسس آمازون برای کارآفرینان
آوریل 13, 2017

راه‌اندازی هر کسب و کاری و به‌خصوص یک استارتاپ کار دشواری است؛ این را هر کارآفرینی می‌داند. شما یک ایده‌ی کسب و کار خلاقانه و عالی دارید، اما آیا مشتریان و سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر این ایده را دوست دارند؟ آیا تحقیق کرده‌اید و نیاز واقعی بازار شناسایی کرده‌اید؟ آیا برای رساندن محصولات خود به بازار طرح و برنامه‌ی مدوّنی دارید؟ با این همه آمار و ارقامی که تحقیقات مختلف نشان می‌دهند تا ۹۰% استارتاپ‌های فناوری شکست می‌خورند، چگونه می‌خواهید استارتاپ خود را به موفقیت برسانید؟ یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده موفقیت هر استارتاپ و هر کارآفرین، داشتن یک تیم خوب است. اما چگونه می‌توان یک تیم خوب برای استارتاپ خود تشکیل داد؟

یکی از بهترین نقاط شروع، نگاه کردن به اطرافیان است؛ دوستان و آشنایانی که دور و بر شما هستند. یک ایده‌ی خوب و به‌دربخور کاتالیزور خوبی برای شروع و رسیدن به موفقیت است، ولی در این بین شما به یک گروه خوب برای پیش بردن امور و رسیدن به اهداف خود نیاز دارید.

برای تشکیل یک تیم خوب کاری فرمول از پیش تعیین‌شده و شسته و رفته‌ای وجود ندارد، اما اگر این ۵ نکته را در روند استخدام به یاد داشته باشید حتماً می‌توانید یک تیم بی‌نقص و خوبی را برای رسیدن به اهداف خود تشکیل دهید:

۱. ضعف‌های خود را بشناسید.

چه تنها بنیان‌گذار استارتاپ خود هستید و چه کارآفرینی را به همراه شریک یا شرکای تجاری خود شروع می‌کنید، شناسایی ضعف‌هایتان مهم است. موقعیت‌های خالی که باید برای آن‌ها افراد متخصص را استخدام کنید شناسایی کنید. این موقعیت‌ها را بر اساس اهمیت و تخصص‌های لازم اولویت‌بندی کنید، چون احتمالاً در آغاز کار منابع مالی شما اجازه استخدام تمام متخصص‌های مورد نیاز را نمی‌دهد. براساس اولویت‌های تعیین شده به‌دنبال افراد بروید.

برای مثال، اگر شما (یا دیگر بنیان‌گذاران دیگر) درک بالایی از فناوری دارید اما مهارت‌های لازم برای فروش محصول را ندارید، باید هرچه سریع‌تر فردی که چنین مهارت‌هایی را دارد پیدا کنید. اولویت‌ها را به‌درستی و با دقت تعیین کنید که این کار در ادامه‌ی راه از هدر رفتن زمان شما جلوگیری خواهدکرد.

هم‌چنین، مطمئن شوید کدام موقعیت‌ها، بیشترین تناسب را برای صنعت شما دارند. اگر قصد شما تولید یک اپلیکیشن گوشی‌هوشمند است، استخدام یک ویراستار انتخاب عاقلانه‌ای است، در جایی که شما نیاز به یک کدنویس یا توسعه‌دهنده اپلیکیشن نیاز دارید. اگر مطمئن نیستید که باید از کجا شروع کنید، از دیگر کارآفرینان و رهبران کسب و کار حوزه‌ی کاری خود که قبلاً تجربه گروه‌سازی و تشکیل تیم کاری را داشته‌اند نظر بخواهید.

۲. به شبکه‌ی ارتباطات خود تکیه کنید.

تنها کسانی که در چهاردیواری شرکت شما هستند نقش محوری برای رشد کسب و کار شما ندارند، بلکه افرادی که از بیرون می‌آورید هم مهم هستند. مشاوران، مربی‌ها و اعضای هیأت مدیره فقط برای نمایش دادن نیستند! آنها نقشی مهم در حمایت و راهنمایی شما چه از نظر شخصی و چه حرفه‌ای دارند. روی شبکه‌های ارتباطات خود تکیه کنید تا متخصصان صنعت و کهنه‌کارهایی را پیدا کنید که می‌توانند درباره‌ی مسائل مختلف از دید کسی که قبلاً در آن موقعیت‌ها بوده مشاوره دهند.

وقت بگذارید، کاندیداهای بسیاری را ملاقات کنید و به‌یاد داشته باشید که به احتمال زیاد بهترین گزینه بلافاصله پیدا نخواهدشد.

۳. هنگام استخدام افراد خلاق باشید.

حالا که شبکه‌ی ارتباطات خارجی خود را ساخته‌اید وقت آن رسیده که آدم‌هایی را که به موفقیت روزمره‌ی کسب و کار شما کمک می‌کنند بیابید. آژانس‌های استخدامی گزینه‌های خوبی هستند. هم‌چنین می‌توانید از دوستان، همکاران و آشنایان بخواهید افرادی که تخصص مورد نیاز شما را دارند به شما معرفی کنند. اگر می‌خواهید کسانی را پیدا کنید که برای شرکت شما گزینه‌ی مناسبی هستند طوری برنامه‌ریزی کنید که مقداری از کار استخدام را خودتان انجام دهید. لیستی از مهارت‌های حرفه‌ای و ویژگی‌های شخصیتی که در تیم خود می‌خواهید تهیه کنید و فعالانه به‌دنبال آنها باشید. خلاق باشید و از بهره‌گیری از همه‌ی منابع موجود نترسید، از اعضای هیأت مدیره و مشاورین گرفته تا LinkedIn.

۴. به‌یاد داشته باشید: در تیم کاری شما “من” وجود ندارد.

هم‌زمان با تعیین بازیگران کلیدی استارتاپ خود، اینکه هر یک از اعضا در طول روند استخدام فرصت بازخورددادن را داشته باشد اهمیت دارد. در یک استارتاپ همه سریع حرکت می‌کنند و تک‌تک افراد در حال انجام کار چندین نفر هستند، پس باید تیمی درست کنید که برای دستیابی به هدفی بزرگتر با همدیگر همکاری کند. به‌دنبال افرادی باشید که بتوانند به سرعت خودشان را با تغییرات تطبیق دهند و وقتی بحران پیش می‌آید خشکشان نزند! این فرهنگ کارگروهی و ازخودگذشتگی را شما به‌عنوان کارآفرین و بنیان‌گذار استارتاپ خود باید ایجاد کنید و اولین قدم در ایجاد این فرهنگ استخدام افرادی است که پتانسیل لازم را داشته باشند.

۵. فرهنگی که می‌خواهید را بنا کنید.

هنگام استخدام به‌یاد داشته باشید که تیم خود را حول یک هدف مشخص بنا کنید. فرهنگی بسازید که برای آدم‌هایش اهمیت قائل است و حول یک چشم‌انداز مشترک کار می‌کند. در دوران خوشی این موضوع ممکن است مهم به‌نظر نیاید، اما وقتی اوضاع دشوار می‌شود، که در یک استارتاپ ممکن است هر زمان این اتفاق رخ بدهد، یک تیم با فرهنگ و هدف قوی است که خود را جمع و جور می‌کند و استارتاپ را از دشواری عبور می‌دهد. برای ایجاد فرهنگ مورد نظر ضمن اینکه باید با دقت و جدیت عمل کنید، این نکته را هم مد نظر قرار دهید که ساز و کار و خصوصیات استارتاپ‌ها با شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک متفاوت است. نمی‌توانید مدت زیادی را برای حل مشکلات بین اعضای تیم صبر کنید. اگر از اخراج هم‌تیمی‌های خود خوشتان نمی‌آید، پیش از استخدام جوانب لازم را در تشکیل تیم استارتاپ خود رعایت کنید.

منبع: entrepreneur.com | ترجمه و تکمیل: روزآفرین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *